OK, I've now received two answers regarding eSIM support for the Cosmo Communicator, one from Sipgate regarding their simquadrat/esim service, and one from Congstar, the low budget subsidiary of Telekom in Germany. Not so good answers, actually, which questions the entire eSIM thing:
Congstar only offer the eSIM for a handful of high quantity devices (basically only iPhones, iPads and Google's Pixel 3 and 4).
Hallo,
wir können aktuell leider nur für folgende Geräte eine eSIM anbieten:
Apple Geräte-Generation:
• iPhone 11, iPhone 11 pro und 11 pro max
• iPhone XS, iPhone XS Max und iPhone XR
• iPad Pro 2018 (11 und 12,9 Zoll)
• generell ab iOS 13 noch einmal komfortabler als zuvor
Geräte-Generation mit Android:
• Google Pixel 3 und Pixel 3 XL
• Google Pixel 3a und 3a XL
• Google Pixel 4 und 4 XL
Ich bitte um Ihr Verständnis.
Freundliche Grüße
Renate von congstar
As expected, Sipgate respond on a higher technical and satisfactory level:
Hallo,
vielen Dank für Ihre Nachricht.
Das Gerät gehört nicht zu den von uns supporteten Geräten.
Wir hatten allerdings einen Kunden, der ein ähnliches Gerät hatte mit einem ähnlichen Fehlerbild.
Dieser Kunde hat eine für ihn funktionierende Lösung gefunden - wir übernehmen aber weder Garantie noch Support, dies ist nur ein Hinweis unsererseits: Dafür musste er unter https://www.gsma.com/esim/certificate-issuer/ die beiden Zertifikate runterladen und in .crt Dateien umbenennen. Dann installieren.
Wie der Kunde hier genau vorgegangen ist wurde uns leider nicht mitgeteilt.
Viele Grüße
Sven
So, it seems we also have to deal with missing certificates. They suggest to download the GSMA root certificates and convert them to CRT and "install" them.
In case anyone know what to do here and how, I'd be happy to read up on it!